Här kan du som privatperson eller företagare ansöka och anmäla alla dina tänkta byggärenden.
Förutsättningar
Du kan ansöka och anmäla följande byggärenden:
- Bygga nytt
- Bygga till
- Inglasning av befintlig balkong eller uteplats
- Skyltar
- Bygga ny attefallsbyggnad
- Attefallsåtgärder
- Ändring av eller i befintlig byggnad, brandskydd, vatten, avlopp, hiss
- Eldstad
- Rivningslov eller marklov
- Förhandsbesked
- Mur och plank
Vad kostar det?
Kostnaden beror på hur stort bygget är och vilken handläggning ärendet kräver. I aktuell bygglovstaxa, kan du läsa mer om hur vi beräknar våra kostnader. Avgift tas ut även om ansökan avslås, avvisas, återtas eller avgörs i befintligt skick. Ytterligare kostnader kan tillkomma. Till exempel för husutsättning, lägeskontroll, nybyggnadskarta med mera.
Ofullständig ansökan
Om ansökan eller anmälan är ofullständig, kan bygg- och miljönämnden kräva att sökanden kompletterar den inom en viss tid. Om föreläggandet inte följs, har bygg- och miljönämnden möjlighet att avvisa ärendet eller att avgöra det i befintligt skick. Sökanden debiteras för den arbetstid lagts på ärendet.
Med hjälp av Partille kommuns byggenhets checklistor kan du ta reda på vilka handlingar som du behöver bifoga din ansökan eller anmälan ska bli komplett.
Arkiv
Vi har ett bygglovsarkiv där det finns möjlighet att söka fram äldre handlingar på olika fastigheter. Om du vill ha en äldre handling som exempelvis ett beslut, ansökningsblankett, ritning eller teknisk beskrivning, kan du kontakta kundcenter i Partille kommun via e-post, kundcenter@partille.se.
Hur lång är handläggningstiden?
För att vi ska kunna handlägga ditt ärende måste det vara komplett med alla nödvändiga handlingar. Läs därför noga igenom vilka handlingar som behöver lämnas in i samband med din ansökan eller anmälan. När ditt ärende är komplett får du ett meddelande om detta.
Från det att ärendet är komplett har vi tio veckor på oss att handlägga en ansökan och 4 veckor på oss att handlägga en anmälan. Behövs mer ytterligare utredning har vi möjlighet att förlänga tiden med tio respektive fyra veckor. När bygg- och miljönämnden tagit beslut i ärendet får du ett meddelande om beslutet.
Uppgifter att ha till hands
BankID
För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med bank-ID. Eftersom att du loggar in med bank-ID kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Min sida längst upp på sidan.
Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Fastighetsbeteckning
När du lämnar in ett ärende till oss så vill vi att du anger en fastighetsbeteckning där du ska göra din åtgärd.
Information om det du vill göra
För att vi ska kunna hantera ärendet du skickar in behöver vi information från dig. Beroende på den åtgärd du vill göra, begär vi in olika uppgifter som fasadernas material och färgsättning, byggnadens mått och placering på fastigheten (tomt).
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Ansökan eller anmälan tas emot av kommunen och ärendet blir fördelad till en handläggare. Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress under tiden vi handlägger ditt ärende.
Hantering av personuppgifter
Byggenheten och bygg- och miljönämnden behandlar personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i GDPR och annan tillämplig lagstiftning. Vi sparar och databehandlar personuppgifter så som personnummer, organisationsnummer, telefonnummer, adress och fastighetsbeteckning. Byggenheten har lagligt stöd för att behandla personuppgifter eftersom behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i vår myndighetsutövning.
Mer information om hur Partille kommun hanterar personuppgifter kan du läsa på kommunens webbplats. Om Partille kommuns hantering av personuppgifter.
Dina uppgifter blir offentliga
När en anmälan eller ansökan kommer in till byggenheten blir den en offentlig handling. Det innebär att den får läsas av vem som helst. Använd därför inte e-tjänsten om du har skyddad identitet, vänd dig till kundcenter i Partille kommun, telefon 031-792 10 00.