Klagomål - miljö, hälsa och livsmedel

LÄS MER

I den här e-tjänsten kan du anmäla ett klagomål eller en olägenhet enligt miljöbalken och livsmedelslagstiftningen. För att vi ska kunna handlägga ditt ärende måste den störning eller olägenhet som du upplever utgöra en risk för hälsan eller miljön. I miljöbalken definieras olägenhet som en ”störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan vara skadlig för hälsan och som inte är ringa eller helt tillfällig”.

Typ av klagomål som hanteras i denna e-tjänst

Hälsoskydd – Inomhusmiljö och hygieniska verksamheter. Störningar i inomhusmiljön kan vara brister i temperatur, fukt eller ventilation samt störningar från eldning eller buller i bostaden. Med hygienisk verksamhet avses till exempel tatuerare, skönhetsbehandlingar, fotvård och frisörer.
 

Livsmedel – Butiker, restauranger och tillverkare. Om du misstänker att livsmedel inte har hanterats på rätt sätt. Gäller ditt klagomål misstänkt matförgiftning använder du e-tjänsten Anmäl misstänkt matförgiftning.
 

Miljöskydd – Till exempel om du har hittat dumpat avfall, eller om du i din bostad störs av buller från trafik eller industri.
 

Om du vill lämna in klagomål på flera störningar ska du skicka in ett klagomål per störning
 

Att tänka på innan du anmäler olägenhet

Om du har klagomål bör du i första hand kontakta den som orsakar störningen som då har möjlighet att förbättra situationen. De handlingar som kommer in till oss eller som uppstår i ärendet är normalt sett offentliga och kan begäras ut av allmänheten. Observera att om störningen är pågående och akut, exempelvis vid eldning av avfall, kontakta Partille kommun på telefon 031-792 10 00.

 

Om du vill anmäla ovårdad tomt, kontakta Partille kommun, 031-792 10 00 så ger de dig information om hur du går tillväga.

 

För klagomål som rör grannosämja, djur som far illa eller arbetsmiljöfrågor ska du istället kontakta andra myndigheter så som Polisen, Länsstyrelsens djurskyddsenhet eller Arbetsmiljöverket.

 

Fyll i efterfrågade uppgifter så noga du kan när du lämnar ditt klagomål, det underlättar för oss när vi ska utreda ditt ärende. Om anmälan saknar viktiga uppgifter kommer den att skickas tillbaka för komplettering innan handläggning kan påbörjas. Du kan välja att vara anonym men då kan du inte få någon återkoppling i ärendet och det kan hända att kommunen inte kan utreda ärendet.

 

Tänk på att du i flera fall behöver skicka med en störningsdagbok. Du kan fylla i en störningsdagboken digitalt och ladda upp den som en bifogad fil. Mallen för störningsdagboken hittar du till höger.

 

Vad händer sen?

När vi har tagit emot ditt klagomål tilldelas det en av våra handläggare. Handläggaren kommer läsa in sig i ärendet och eventuellt kontakta dig för mer information. Den som får klagomålet riktat mot sig kommer även få möjlighet att besvara klagomålet. Därefter gör vi bedömningen om vi behöver åka ut på en inspektion.

 

Kommunen kan besluta om att orsaken till besvären ska utredas och åtgärdas av den som orsakar/ansvarar för förhållandena. Kommunen kan även besluta att ärendet lämnas utan åtgärd om störningen bedöms som ringa eller om kostnaden för eventuella åtgärder är orimliga i förhållande till nyttan. Under ärendets gång får du som lämnat klagomål återkoppling i ditt ärende när nya uppgifter inkommit eller beslut tagits. Väljer du att vara anonym kan ingen återkoppling ske och det kan innebära en svårighet att utreda ärendet.

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa