Barn som far illa - Anmälan
Hur gör jag en anmälan?
Nu finns det en e-tjänst för att förenkla för dig som ska göra en anmälan om oro för ett barn. Med e-tjänsten blir anmälan mer rättssäker och det blir mindre utrymme för missförstånd.
Oavsett om du som anmäler är en privatperson eller en anställd inom en verksamhet med anmälningsskyldighet finns möjlighet att rådgöra med mottagning barn och unga genom Partille kommuns kundcenter på telefonnummer 031-792 10 00 om du känner dig osäker på om du ska göra en anmälan eller inte. Tänk då på att inte nämna barnets namn i samtalet.
E-tjänsten bevakas följande tider:
Observera att dag innan röd dag och helgdagsafton bevakas e-tjänsten kl.8-15 må-tor och kl.8-14 fre.
Om du vill lämna en muntlig orosanmälan utanför våra öppettider är du välkommen att kontakta Kundcenter på telefon 031-792 10 00 som kan koppla dig vidare till jouren. De tider Kundcenter är stängt svarar en växeltelefonist som kan koppla dig vidare till Socialjouren i Göteborg.
Jag jobbar med barn och ungdomar
Du som jobbar med barn och ungdomar eller kommer i kontakt med barns föräldrar i din tjänsteutövning är skyldig att omgående göra en anmälan om oro för ett barn om du misstänker att barnet far illa.
Du som är anmälningsskyldig skickar in en skriftlig anmälan, men du ska också ringa om du känner en akut oro för barnet. Du som är anmälningsskyldig kan inte vara anonym när du gör en anmälan.
För mer information om din skyldighet att göra en anmälan, läs Socialstyrelsens information.
Jag är privatperson
Är du privatperson måste du inte anmäla oro för ett barn, men om du misstänker att ett barn far illa ska du helst göra en anmälan.
Jag vill vara anonym
Du som är privatperson kan välja att vara anonym när du anmäler oro för ett barn . Vill du vara anonym, tänk på att inte uppge ditt namn eller din mailadress om du tar kontakt med mottagning barn och unga. Om du väljer att vara anonym så kan det vara svårare för socialsekreteraren att göra en korrekt bedömning av din anmälan.
Jag misstänker att barnet är utsatt för våld eller andra övergrepp
Om du misstänker att ett barn är utsatt för våld eller andra övergrepp, eller att barnet upplever våld eller andra övergrepp inom familjen, är det bäst att du inte informerar barnets föräldrar om din oro till att börja med. Detta då du kan utsätta barnet för en högre risk genom att berätta för föräldrarna om din oro. Är du osäker på hur du ska gå tillväga kan du ringa mottagning barn och unga genom Partille kommuns kundcenter på telefonnummer 031-792 10 00 för att få råd.
Vad händer efter att jag gjort en anmälan om oro för ett barn?
En socialsekreterare tar kontakt med barnets vårdnadshavare och gör en bedömning om det finns skäl att inleda en utredning enligt 11 kapitlet 1 § Socialtjänstlagen på barnet.
Anmäl igen om om du får ny oro för barnet
Om du får nya uppgifter om barnet som gör dig orolig på nytt så bör du göra en ny anmälan. Detta kan hjälpa socialsekreteraren att göra en ännu bättre bedömning av barnets situation.
Social- och arbetsförvaltningen behandlar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen, GDPR. Mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du i avsnittet nedan.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Om du som privatperson vill anmäla anonymt finns inte dina personuppgifter med i anmälan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Läs mer på www.partille.se/personuppgifter/personuppgiftsbehandling-social--och-arbetsnamnden/.
Utöver uppgifterna ovan behandlas och lagras även övriga uppgifter som anges i anmälan.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 2 år - I det fall anmälan efter bedömning inte leder till ärende, eller
- 5 år efter att ärendet avslutats.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Social- och arbetsnämnden
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringFör att göra invändningar av Partille kommuns personuppgiftsbehandlingar eller om du vill ha rättelse, begära överföring (dataportabilitet), begära att Partille kommun begränsar behandlingen eller begära radering av dina personuppgifter kan du kontakta kundcenter via e-post: kundcenter@partille.se eller telefon: 031–792 10 00.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan även lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal/ för mer information om hur du lämnar klagomål.
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Uppgifter om anmälaren
- Barnet/ungdomen
- Föräldrar
- Anledning till oro
- Slutföra anmälan
- Förhandsgranska
- Skicka in