Misstanke om att en vuxen far illa pga missbruk - Orosanmälan
Du kan göra en orosanmälan för en vuxen som du är orolig för om du misstänker att det finns alkohol-, narkotikamissbruk eller spelberoende som kan orsaka skada för personen. Anmälan ska alltid göras till samma kommun som personen är boende i.
Du kan anmäla i tjänsten eller som privatperson
Du kan skicka in en orosanmälan som privatperson eller i din yrkesroll. Som privatperson kan du välja att vara anonym när du gör en orosanmälan. Men då blir det svårare för socialtjänsten att utreda ärendet.
Vissa yrkeskategorier har anmälningsskyldighet. Om du gör anmälan i tjänsten ska du berätta vem du är och var du jobbar.
E-tjänsten bevakas följande tider:
Observera att dag innan röd dag och helgdagsafton bevakas e-tjänsten kl.8-15 må-tor och kl.8-14 fre.
Om du vill lämna en muntlig orosanmälan utanför våra öppettider är du välkommen att kontakta Kundcenter på telefon 031-792 10 00 som kan koppla dig vidare till jouren. De tider Kundcenter är stängt svarar en växeltelefonist som kan koppla dig vidare till Socialjouren i Göteborg.
Social- och arbetsförvaltningen behandlar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen, GDPR. Mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du i avsnittet nedan.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Om du som privatperson vill anmäla anonymt finns inte dina personuppgifter med i anmälan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Läs mer på www.partille.se/personuppgifter/personuppgiftsbehandling-social--och-arbetsnamnden/.
Utöver uppgifterna ovan behandlas och lagras även övriga uppgifter som anges i anmälan.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 2 år - I det fall anmälan efter bedömning inte leder till ärende, eller
- 5 år efter att ärendet avslutats.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Social- och arbetsnämnden
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringFör att göra invändningar av Partille kommuns personuppgiftsbehandlingar eller om du vill ha rättelse, begära överföring (dataportabilitet), begära att Partille kommun begränsar behandlingen eller begära radering av dina personuppgifter kan du kontakta kundcenter via e-post: kundcenter@partille.se eller telefon: 031–792 10 00.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan även lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal/ för mer information om hur du lämnar klagomål.
Följande behövs för e-tjänsten
- Personen som anmälan avser ska bo i Partille kommun