Ekonomiskt bistånd för god man/förvaltare - Ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningVem kan få försörjningsstöd?
Huvudmannen förväntas ha gjort allt hen kan för att själv klara sin och sin familjs försörjning innan hen kan få försörjningsstöd. Vid arbetslöshet krävs det till exempel att din huvudman aktivt söker arbete eller deltar i arbetsförmedlingens insatser för arbetssökande. Huvudmannen ska också ha ansökt om de andra bidrag och ersättningar som hen kan ha rätt till (exempelvis bostadsbidrag, arbetslöshetsersättning, föräldrapenning, underhållsstöd eller sjukpenning).
Försörjningsstöd kan sökas av svenska medborgare samt utländska medborgare med uppehållstillstånd som bor eller vistas i Partille kommun.
Om det ingår flera personer i hushållet läggs utgifter och inkomster ihop. Makar eller sambos är till exempel skyldiga att försörja varandra och föräldrar försörjer sina barn.
Utredning
En ansökan om ekonomiskt bistånd prövas individuellt utifrån ekonomi och livssituation. Det genomförs löpande kontroller av slumpmässigt utvalda ansökningar. Om en ansökan kontrolleras måste uppgifterna kunna styrkas i ansökan med exempelvis fakturor, kvitton och kontoutdrag. Det är därför viktigt att uppgifterna är korrekta och att ingen information utelämnas.
För att säkerställa att e-tjänsten fungerar som avsett kommer tätare kontroller göras inledningsvis. Var därför beredd på att alltid komplettera ansökan med underlag för inkomst och utgifter. Det är viktigt att rätt uppgifter och handlingar lämnas för att ekonomisk utredning ska kunna genomföras.
Enheten för ekonomiskt bistånd anmäler alla misstänkta bidragsbrott.
Kolla själv
Om du vill göra en provberäkning för att ta reda på om din huvudmans ekonomi ligger över eller under nivån för ekonomiskt bistånd. Gå in på Socialstyrelsens webbplats för att göra en provberäkning.
Beslut om överklagan
Om din huvudman uppfyller kraven för ekonomiskt bistånd beviljas hen pengar. Vid avslag går det att överklaga beslutet. Information om hur du överklagar ett kommunalt beslut.
Följ ditt ärende på Mina sidor
I och med att du loggar in med bank-id för att göra ansökan kan du spara ansökan om du behöver kontrollera något och fortsätta senare. Du kan även gå in på Mina sidor och kontrollera status på ansökan och i det pågående ärendet även skicka meddelande till handläggaren.
Om ansökan blir uttagen för kontroll är det via Mina sidor som du bifogar underlagen.
När beslut är fattat i ärendet stängs det och beslutet kommuniceras via post. Om en ansökan behöver göras på nytt nästa månad skapas ett nytt ärende som gäller den aktuella ansökan.
Bank-ID
Läs mer om hur du gör för att skaffa Bank-id på www.bankid.com.
Social- och arbetsförvaltningen behandlar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen, GDPR. Mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du i avsnittet nedan.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Lön på personnivå
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Läs mer på www.partille.se/personuppgifter/personuppgiftsbehandling-social--och-arbetsnamnden/.
Utöver uppgifterna ovan behandlas och lagras även övriga uppgifter som anges i anmälan.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år efter att ärendet avslutats.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Social- och arbetsnämnden
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringFör att göra invändningar av Partille kommuns personuppgiftsbehandlingar eller om du vill ha rättelse, begära överföring (dataportabilitet), begära att Partille kommun begränsar behandlingen eller begära radering av dina personuppgifter kan du kontakta kundcenter via e-post: kundcenter@partille.se eller telefon: 031–792 10 00.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan även lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal/ för mer information om hur du lämnar klagomål.
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sökande
- Livssituation
- Inkomster
- Utgifter
- Tillgångar
- Övrigt
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in