Ekonomiskt bistånd - Återansökan
Den här tjänsten kräver inloggningÅteransökan
När du har ett pågående ärende hos Ekonomiskt bistånd och har gjort en ansökan senaste tre månaderna kan du använda denna e-tjänst för att göra en återansökan.
Vem kan få försörjningsstöd?
Du förväntas ha gjort allt du kan för att själv klara din och din familjs försörjning innan du kan få försörjningsstöd. Är du arbetslös krävs det till exempel att du aktivt söker arbete eller deltar i arbetsförmedlingens insatser för arbetssökande. Du ska också ha ansökt om de andra bidrag och ersättningar som du kan ha rätt till (exempelvis bostadsbidrag, arbetslöshetsersättning, föräldrapenning, underhållsstöd eller sjukpenning).
Försörjningsstöd kan sökas av svenska medborgare samt utländska medborgare med uppehållstillstånd som bor eller vistas i Partille kommun.
Om det ingår flera personer i hushållet läggs era utgifter och inkomster ihop. Makar eller sambos är till exempel skyldiga att försörja varandra och föräldrar försörjer sina barn.
Utredning
En ansökan om ekonomiskt bistånd prövas individuellt utifrån din ekonomi och livssituation. Det genomförs löpande kontroller av slumpmässigt utvalda ansökningar. Om din ansökan kontrolleras måste du kunna styrka uppgifterna i ansökan med exempelvis fakturor, kvitton och kontoutdrag. Det är därför viktigt att uppgifterna är korrekta och att ingen information utelämnas.
Det är viktigt att du lämnar rätt uppgifter och de handlingar som efterfrågas för att en ekonomisk utredning ska kunna genomföras.
Enheten för ekonomiskt bistånd anmäler alla misstänkta bidragsbrott.
Kolla själv
Om du vill kan du göra en provberäkning för att ta reda på om din ekonomi ligger över eller under nivån för ekonomiskt bistånd. Gå in på Socialstyrelsens webbplats för att göra en provberäkning.
Beslut om överklagan
Om du uppfyller kraven för ekonomiskt bistånd beviljas du pengar. Avslås din ansökan har du rätt att överklaga beslutet. Information om hur du överklagar ett kommunalt beslut
Följ ditt ärende på Mina sidor
På Mina sidor kan du gå in och kontrollera status på din ansökan och i det pågående ärendet även skicka meddelande till handläggaren. Om din ansökan blir uttagen för kontroll är det via Mina sidor som du bifogar underlagen. När beslut är fattat stängs ärendet och beslutet kommuniceras via post. Om du behöver ansöka på nytt nästa månad skapas ett nytt ärende som gäller den aktuella ansökan.
Bank-ID/E-legitimation
Läs mer om hur du gör för att skappa bank-id på www.bankid.com.
Social- och arbetsförvaltningen behandlar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen, GDPR. Mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du i avsnittet nedan.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Lön på personnivå
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Läs mer på www.partille.se/personuppgifter/personuppgiftsbehandling-social--och-arbetsnamnden/.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år efter att ärendet avslutats.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Social- och arbetsnämnden
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringFör att göra invändningar av Partille kommuns personuppgiftsbehandlingar eller om du vill ha rättelse, begära överföring (dataportabilitet), begära att Partille kommun begränsar behandlingen eller begära radering av dina personuppgifter kan du kontakta kundcenter via e-post: kundcenter@partille.se eller telefon: 031–792 10 00.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan även lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal/ för mer information om hur du lämnar klagomål.
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sökande
- Livssituation
- Inkomster
- Utgifter
- Tillgångar
- Övrigt
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in